Het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) heeft de laatste twintig jaar belangrijke hervormingen doorgemaakt. Tot de jaren ’90 was rechtstreekse steun ondergeschikt aan markt- en prijssteun. Vanaf de jaren ’90 veranderde die balans volledig door de invoering van rechtstreekse steun ter compensatie van een daling van het voorheen ondersteunde prijsniveau. Op 12 oktober 2011 heeft de Europese commissie nieuwe wetgevende voorstellen voor de periode vanaf 2014 gepresenteerd. Ze houden een overgang in van het historische model voor toekenning van rechtstreekse steun naar het regionale model. Ook betekenen ze een daling van de nationale enveloppe rechtstreekse steun voor België van 8%. De studie heeft als doel op basis van de wetgevende voorstellen de mogelijke impact van een herverdeling van de rechtstreekse steun en een daling van het budget in te schatten voor Vlaanderen. Aan de hand van een aantal bedrijfs- en bedrijfsleiderkenmerken wordt nagegaan wie wint en verliest. Dat gebeurt op basis van data van het Landbouwmonitoringsnetwerk (LMN) en het Agentschap voor Landbouw en Visserij (ALV).

Op 12 oktober 2011 heeft de Europese Commissie nieuwe wetgevende voorstellen voor het gemeenschappelijke landbouwbeleid vanaf 2014 gepresenteerd. Ze houden een overgang in van het historische model voor toekenning van rechtstreekse steun naar het regionale model. Ook betekenen ze een daling van de nationale enveloppe rechtstreekse steun voor België van 8%.

De studie heeft als doel op basis van de wetgevende voorstellen van de Europese Commissie de mogelijke impact van een herverdeling van de rechtstreekse steun én een daling van het budget in te schatten voor Vlaanderen. Aan de hand van een aantal bedrijfs- en bedrijfsleiderkenmerken wordt nagegaan wie wint en verliest. Dat gebeurt op basis van de data van het Landbouwmonitoringsnetwerk en het Agentschap voor Landbouw en Visserij.