De visserijsector werd in 2022 getroffen door 20 arbeidsongevallen, waarvan geen enkele met dodelijke afloop.

De visserijsector wordt gekenmerkt door hard werk, lange uithuizigheid en risico op arbeidsongevallen. Het gevaar van het beroep blijkt zeker uit het aantal arbeidsongevallen in de zeevisserij. Zo waren er in 2022 volgens de preventiediensten Previs (afdeling van het Zeevissersfonds) en Liantis 20 arbeidsongevallen in de visserij, waarvan 4 ernstige en geen enkele met dodelijke afloop.

De visserij probeert haar imago als werkgever op te poetsen door in te zetten op werkzekerheid, veiligheid, flexibiliteit en comfort. In Vlaanderen gelden er heel wat regels om de werkomstandigheden aan boord te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. Een voorbeeld daarvan is de investering van de overheid en de sector in een ‘Man over boord’-systeem, dat een drenkeling zowel overdag als ‘s nachts onmiddellijk kan lokaliseren aan de hand van een detectiesysteem, dat verwerkt is in het reddingsvest van elk bemanningslid. Wanneer iemand in het water valt, gaat binnen de vijf seconden aan boord een alarm af. De kans op dodelijke incidenten neemt daardoor af. Ook Previs, een project van het Zeevissersfonds, promoot een preventief beleid voor veiligheid en gezondheid aan boord van vissersvaartuigen.

In de visserijsector worden investeringen op vissersvaartuigen die betrekking hebben op ‘gezondheid en veiligheid’ vanuit het Financieringsinstrument voor de Vlaamse Visserij- en Aquacultuursector (FIVA) en vanuit het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV) gesubsidieerd. In 2022 had 77% van de betoelaagbare investeringen op vissersvaartuigen betrekking op ‘gezondheid en veiligheid’. Dat is goed voor een totaal betoelaagd investeringsbedrag van 4.679.624 euro.