De Belgische zeevisserij 2024. Aanvoer en besomming. Vloot, quota, vangsten
Het jaarrapport geeft een overzicht van de samenstelling van de Belgische commerciële zeevissersvloot, de visquota en quotabenutting, de visprijzen en de aanvoer en besomming in Belgische en buitenlandse havens.
De totale aanvoer van de commerciële Belgische zeevisserij bedraagt in 2024 15.033 ton. Dat is 5,6% minder dan in 2023. De aanvoer in eigen havens nam tussen 2023 en 2024 af met 5% tot 11.896 ton. In buitenlandse havens daalde de aanvoer met 7,8% tot 3.137 ton.
De Belgische visserij is in 2024 goed voor een totale aanvoerwaarde van 83,9 miljoen euro. Dat is een daling met 6,7% tegenover 2023. De aanvoerwaarde in Belgische havens daalde met 7,9% tot 69,1 miljoen euro, wat goed is voor ruim 82% van de totale besomming van de vloot.
De gemiddelde visprijs daalde met 1,2% tot 5,58 euro per kg (respectievelijk 5,81 euro per kg in Belgische havens en 4,71 euro per kg in buitenlandse havens).
Inktvis blijft in 2024 de meest aangevoerde vissoort. Er werd 3.043 ton inktvis aangevoerd (+ 16%). Inktvis heeft hiermee een aandeel van 20,2% in het aangevoerde volume. Het podium wordt vervolledigd door schol en tong met beide een aandeel van ongeveer 13%. In 2024 daalde de aanvoer van zowel schol (1.913 tong) als tong (1.866) met ongeveer 17%. In de top tien staan ook nog rog, poon, scharretong, zeeduivel, sint-jakobsschelp, langoustine en garnaal.
Op het vlak van waardecreatie blijft tong met voorsprong de voornaamste vissoort met 40,4% van de totale aanvoerwaarde in 2024. Het aandeel van tong daalde licht. In vergelijking met 2023 daalde de aanvoerwaarde van tong sterk met 14% tot 33,9 miljoen euro. De tweede plaats wordt opnieuw ingenomen door inktvis. De aanvoerwaarde steeg met 22% tot 12,9 miljoen euro. Zeeduivel stijgt naar de derde plaats met 5,6 miljoen euro (-3%). In 2024 vervolledigen schol, langustine, tarbot, garnaal, rog, tongschar en scharretong de top 10. Bij garnaal zien we op jaarbasis een sterke stijging van de aanvoerwaarde (+52%).
Eind 2024 bestaat de Belgische zeevisserijvloot uit 60 commerciële vaartuigen met een globale capaciteit van 44.252 kilowatt (kW) aan motorvermogen en 13.686 bruto-tonnenmaat (BT) qua tonnage. In 2010 telde de commerciële vloot nog 89 vaartuigen, in 2000 127, in 1990 zelfs 201.
Lees ook de vorige rapporten:
- De Belgische Zeevisserij 2023. Aanvoer en besomming
- De Belgische Zeevisserij 2022. Aanvoer en besomming
- De Belgische Zeevisserij 2021. Aanvoer en besomming
- De Belgische zeevisserij 2020. Aanvoer en besomming
- De Belgische zeevisserij 2019. Aanvoer en besomming
- De Belgische zeevisserij 2018. Aanvoer en besomming
- De Belgische zeevisserij 2017. Aanvoer en besomming
- De Belgische zeevisserij 2016. Aanvoer en besomming
- De Belgische zeevisserij 2015. Aanvoer en besomming