Het jaarrapport geeft een overzicht van de samenstelling van de Belgische commerciële zeevissersvloot, de visquota en quotabenutting, de visprijzen en de aanvoer en besomming in Belgische en buitenlandse havens.

De totale aanvoer van de commerciële Belgische zeevisserij bedraagt in 2023 15.921 ton. Dat is 6% minder dan in 2022. De aanvoer in eigen havens nam tussen 2022 en 2023 af met 6,6% tot 12.519 ton. In buitenlandse havens daalde de aanvoer met 3,5% tot 3.403 ton.

De Belgische visserij is in 2023 goed voor een totale aanvoerwaarde van 90 miljoen euro. Dat is een daling met 7,5% tegenover 2022. De aanvoerwaarde in Belgische havens daalde met 6% tot 75 miljoen euro, wat goed is voor ruim 83% van de totale besomming van de vloot.

De gemiddelde visprijs daalde met 2% tot 5,65 euro per kg (respectievelijk 5,99 euro per kg in Belgische havens en 4,40 euro per kg in buitenlandse havens). 

Inktvis heeft in 2023 de meer traditionele vissoorten van de troon gestoten als meest aangevoerde vissoort. Er werd 2.620 ton inktvis aangevoerd (+ 16%). Inktvis heeft hiermee een aandeel van 16,5% in het aangevoerde volume. Het podium wordt vervolledigd door schol en tong met beide een aandeel van ongeveer 14%. In 2023 werd evenveel schol aangevoerd als in het voorgaande jaar (2.314 ton). De aanvoer van tong, de nummer 1 van 2022, daalde met 7,5% tot 2.260 ton. In de top tien staan ook nog rog, poon, scharretong, zeeduivel, tongschar, haai en sint-jakobsschelp. Garnaal valt uit de top tien door een zeer forse daling (-77%).

Op het vlak van waardecreatie blijft tong met voorsprong de voornaamste vissoort met 44% van de totale aanvoerwaarde in 2023. Het aandeel van tong is de laatste zes jaar gestegen. In vergelijking met 2022 daalde de aanvoerwaarde van tong echter met 6% tot 39,4 miljoen euro. De tweede plaats wordt opnieuw ingenomen door inktvis. De aanvoerwaarde steeg met 8% tot 10,6 miljoen euro. Schol staat op de derde plaats met 7,3 miljoen euro (-2%). In 2023 vervolledigen zeeduivel, tarbot, rog, langoustine, tongschar, garnaal en griet de top 10. Bij garnaal zien we een sterke daling van de aanvoerwaarde (-63%).

Eind 2023 bestaat de Belgische zeevisserijvloot uit 59 commerciële vaartuigen met een globale capaciteit van 43.190 kilowatt (kW) aan motorvermogen en 13.422 bruto-tonnenmaat (BT) qua tonnage. Dat zijn 5 vaartuigen minder dan in 2022: 6 vaartuigen hebben de vloot verlaten, waarvan 1 vaartuig vervangen werd door een nieuw schip dat de sector verder zal verduurzamen. In 2010 telde de commerciële vloot nog 89 vaartuigen, in 2000 127, in 1990 zelfs 201. 

Lees ook de vorige rapporten: