Het jaarrapport geeft een overzicht van de samenstelling van de Belgische commerciële zeevissersvloot, de visquota en quotabenutting, de visprijzen en de aanvoer en besomming in Belgische en buitenlandse havens.

De totale aanvoer van de commerciële Belgische zeevisserij bedraagt in 2022 16.932 ton. Dat is 1,5% meer dan in 2021. De aanvoerstijging kwam volledig op rekening van de Belgische havens (13.405 ton, goed voor +10,5%). De aanvoer in buitenlandse havens daalde met 22,5%.

De Belgische visserij is in 2022 goed voor een totale aanvoerwaarde van 97,3 miljoen euro. Dat is een stijging met 26% tegenover 2021. De aanvoerwaarde in de Belgische havens bedroeg 79,8 miljoen euro, goed voor een stijging van 31%.

De gemiddelde visprijs steeg met 24% tot 5,75 euro per kg (respectievelijk 5,95 euro per kg in Belgische havens en 4,96 euro per kg in buitenlandse havens). De beperkte stijging in aanvoer werd ruim gecompenseerd door betere visprijzen.

Qua aanvoervolume in 2022 blijven de belangrijkste soorten schol en tong. Beide werden echter wel minder aangevoerd dan in 2021 (schol -32%, tong -3%). De aanvoer van inktvis is verdubbeld en ook de aanvoer van rog groeide met 17%. Inktvis en rog staan daarmee op de plaatsen drie en vier en worden gevolgd door garnaal, poon, schartong, zeeduivel, langoustine en haai. 

Op het vlak van waardecreatie blijft tong de voornaamste vis met 43% van de totale waarde in 2022. Het aandeel van tong is de laatste jaren opnieuw gestegen. In vergelijking met 2021 ging de aanvoerwaarde van tong er met 28% op vooruit, goed voor 42,1 miljoen euro. Het belang van schol zit sinds 2020 in vrije val en vertegenwoordigt in 2022 nog 8% van de totale waarde. De aanvoerwaarde van inktvis klimt voor het eerst naar de tweede plaats met bijna 9,9 miljoen euro. Zeeduivel, garnalen, langoustines, rog, tarbot, tongschar en griet vervolledigen de top tien. 

In de Noordzee was er een daling met 2% van het quotum voor kabeljauw, voor schelvis een verhoging van het quotum met 1%, voor wijting een verhoging met 20% en voor schol een daling met 10%. Er was tevens een forse daling van het tongquotum met 25%, zowel in de Noordzee als in het oostelijk deel van het Engels Kanaal. Voor rog daalde het quotum met een ruime 50%.

Het aantal vaartuigen bleef gelijk op 64 eenheden met een totale capaciteit van 44.691 kW en 13.853 GT. De gemiddelde gasolieprijs verdubbelde in 2022 bijna tot 0,97 euro/liter, met een maximum in de zomerperiode van 1,16 euro/liter. 

Lees ook de vorige rapporten: